تعمیر و نگهداری

دلایل رایج کم شدن آب رادیاتور: عیب‌یابی و پیشگیری (تکتازخودرو)

دلایل رایج کم شدن آب رادیاتور: عیب‌یابی و پیشگیری (تکتازخودرو)

دمای موتور در زمان فعالیت به حدود 500 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و تنها مایعی که می‌تواند این درجه حرارت را در محدوده استاندارد نگه دارد، مایع رادیاتور است. این مایع با گردش در سیستم خنک‌کننده، دمای موتور را کنترل کرده و از آسیب‌های ناشی از افزایش بیش از حد دما جلوگیری می‌کند. بنابراین، مایع رادیاتور عاملی مهم و تاثیرگذار در چرخه فعالیت موتور است که هزینه‌های تعمیرات را به حداقل می‌رساند. تکتازخودرو در این مقاله، به بررسی علل رایج کم شدن آب رادیاتور و راهکارهای پیشگیری از آن می‌پردازد.

اهمیت بررسی منظم سطح مایع خنک‌کننده

برای اطمینان از پر بودن مخزن رادیاتور، باید چند روز یک بار سطح مایع خنک‌کننده (ترکیب آب مقطر و ضد یخ) را از طریق بررسی منبع انبساط خودرو اندازه گیری کنید. چنانچه وسیله نقلیه شما آب کم می‌کرد، در اولین فرصت به تعمیرگاه مجاز و متخصص مراجعه کنید. توجه داشته باشید که باز و بسته کردن مداوم درب رادیاتور موجب خرابی آن شده و بهتر است در صورت وجود منبع انبساط، مقدار مایع خنک کننده را بدون باز کردن درب رادیاتور چک کنید. تکتازخودرو این نکته را به عنوان یک اصل مهم در نگهداری خودرو یادآوری می‌کند.

چرا آب رادیاتور کم می‌شود؟

یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که برای اغلب خودروها به وجود می‌آید، کم شدن آب رادیاتور است که در صورت عدم رسیدگی به موقع صدمات جدی به موتور وارد می‌کند. از جمله این آسیب‌ها می‌توان به سوختن واشر سرسیلندر اشاره کرد که تبعات سخت و هزینه تعمیرات سنگینی را به همراه دارد، اما با شناخت عوامل موثر بر کم شدن آب رادیاتور می‌توان مانع از بروز این مسائل شد.

به طور کلی، می‌توان وجود ایرادات فنی (نشتی آب) و بخار شدن آب را دو عامل اصلی کاهش آب رادیاتور خودرو دانست. تکتازخودرو در ادامه به بررسی دقیق هر یک از این عوامل می‌پردازد.

بخار شدن آب

اولین احتمالی که در صورت مواجه شدن با این مشکل باید بررسی شود، بخار شدن آب است. گاهی اوقات به دلایل مختلف و بدون آن که نشتی یا ایراد فنی دیگری در سیستم وجود داشته باشد، آب رادیاتور کم می‌شود.

عدم استفاده از ضد یخ

یکی از علل تبخیر آب رادیاتور، عدم استفاده از ضد یخ در سیستم خنک‌کننده موتور است؛ در چنین شرایطی به دلیل گرمای حاصل از فعالیت موتور، دمای آب رادیاتور بالا رفته و مقداری از آن بخار خواهد شد. بنابراین در قدم اول حتماً مطمئن شوید که ضد یخ کافی و مناسب در سیستم خنک کننده اتومبیل شما وجود دارد. ضد یخ علاوه بر جلوگیری از یخ‌زدگی در زمستان، نقطه جوش آب را نیز افزایش می‌دهد و از بخار شدن آن در تابستان جلوگیری می‌کند. تکتازخودرو توصیه می‌کند که در تمام فصول سال از ترکیب مناسب آب و ضد یخ استفاده کنید.

خرابی فن رادیاتور

عامل دیگری که می‌تواند سبب افزایش دمای آب شود، خرابی فن رادیاتور است؛ فن معیوب ناتوان از خنک کردن آب در گردش در موتور بوده و به این ترتیب موجب افزایش دمای موتور و تبخیر آب درون رادیاتور می‌شود. در صورت خرابی فن، موتور بیش از حد گرم شده و احتمال آسیب به واشر سرسیلندر و سایر قطعات موتور افزایش می‌یابد.

نشتی آب

متداول‌ترین عامل موثر در کاهش آب رادیاتور، وجود نشتی است که می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد. تکتازخودرو در ادامه شایع‌ترین موارد را بررسی می‌کند:

سوراخ شدن رادیاتور

مهم‌ترین بخش سیستم خنک کننده موتور، رادیاتور است که از طریق فعالیت فن‌ها یا برخورد هوا در اثر حرکت خودرو منجر به خنک شدن آب می‌شود. چنانچه جسم سختی با مخزن رادیاتور برخورد کرده یا مجاری آب مسدود گردد، ممکن است رادیاتور سوراخ شود. گاهی اوقات آسیب دیدگی جزئی بوده و می‌توان مخزن را تعمیر کرد، اما در برخی موارد نیز چاره‌ای جز تعویض رادیاتور نخواهیم داشت. تکتازخودرو توصیه می‌کند که به طور دوره‌ای رادیاتور را بررسی کنید و از عدم وجود هرگونه نشتی اطمینان حاصل کنید.

نشتی از شلنگ‌ها و اتصالات

از دیگر عللی که موجب نشتی آب می‌شود، فرسوده شدن اتصالات و شلنگ‌های آب است. لذا در صورتی که متوجه کاهش آب شدید، بررسی وضعیت مسیرهای رفت و برگشت آب از جمله اقداماتی است که باید انجام دهید. پوسیدگی و کهنه شدن لوله‌های بالا و پایین رادیاتور، لوله‌های رفت و برگشت منبع انبساط و لوله‌های رفت و برگشت آب رادیاتور بخاری می‌تواند نشتی آب را در پی داشته باشد. تکتازخودرو توصیه می‌کند که شلنگ‌ها و اتصالات را به طور منظم بررسی و در صورت مشاهده هرگونه ترک یا نشتی، آن‌ها را تعویض کنید.

خرابی درب رادیاتور

درب منبع انبساط نیز عامل دیگری است که ممکن است در کاهش آب رادیاتور نقش داشته باشد؛ درب رادیاتور معیوب توانایی حفظ فشار آب را نداشته و بدین صورت سبب تبخیر یا نشت آب می‌شود. نشانه خراب بودن درب رادیاتور، مشاهده رسوب آب در اطراف آن است. تکتازخودرو تاکید می‌کند که درب رادیاتور باید به درستی آب‌بندی شده باشد تا از نشتی و کاهش فشار جلوگیری شود.

خرابی منبع انبساط

اگر سوراخ و حفره‌ای هر چند بسیار کوچک در اطراف منبع انبساط وجود داشته باشد، کاهش آب موجود در رادیاتور امری دور از انتظار نیست؛ از این رو در صورت مواجهه با این مشکل بررسی منبع انبساط را فراموش نکنید. تکتازخودرو توصیه می‌کند که منبع انبساط را به طور دوره‌ای بررسی کنید و از عدم وجود هرگونه ترک یا نشتی اطمینان حاصل کنید.

خرابی رادیاتور بخاری

خراب شدن رادیاتور بخاری نیز می‌تواند نشتی آب را به دنبال داشته باشد؛ این قطعه در پشت داشبورد جانمایی شده و هوای سیستم تهویه مطبوع را گرم می‌کند. در اثر استفاده طولانی مدت از آب شهری و گذر زمان، ممکن است رادیاتور بخاری مسدود شده و به دلیل فشار آب دچار نشتی شود. اگر از سمت داشبورد صدای شرشر آب می‌شنوید، بوی ضد یخ در کابین خودرو به مشام می‌رسد یا بخاری ماشین به خوبی کار نمی‌کند احتمالا مشکل از رادیاتور بخاری بوده و برای تعویض آن باید داشبورد را باز کنید. تکتازخودرو توصیه می‌کند که در صورت مشاهده هر یک از این علائم، به یک متخصص مراجعه کنید.

آشنایی با عوامل آب کم کردن رادیاتور خودرو

ایرادات فنی موتور

در مواردی که هیچکدام از علل ذکر شده در کم شدن آب رادیاتور نقشی ندارد، باید ایراد را در موتور اتومبیل پیدا کنید. تکتازخودرو در ادامه برخی از رایج‌ترین ایرادات فنی که موجب بروز این مشکل می‌شوند را بررسی می‌کند:

خرابی واشر منیفولد

اولین قطعه‌ای که در بررسی ایرادات فنی خودرو باید وضعیت آن چک شود، واشر یا اورینگ منیفولد هوا است؛ خرابی این قطعه یکی از ساده‌ترین ایرادات ماشین بوده که نتیجه آن ورود آب به موتور و سوختن به همراه بنزین در محفظه احتراق است.

خرابی واتر پمپ

به کمک واتر پمپ آب در سیستم خنک‌کننده به گردش درآمده و فرسودگی آن می‌تواند سبب نشتی و خروج آب شود. تکتازخودرو توصیه می‌کند که واتر پمپ را به طور دوره‌ای بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه نشتی یا صداهای غیرعادی، آن را تعویض کنید.

خرابی ترموستات

نقص فنی دیگری که در کاهش آب رادیاتور تاثیر می‌گذارد، خراب و مسدود شدن ترموستات است؛ در اثر این اتفاق اتومبیل شما جوش آورده و به دلیل بالا رفتن دمای آب، مقداری از آن تبخیر می‌شود. تکتازخودرو توصیه می‌کند که ترموستات را به طور دوره‌ای بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه علائم خرابی، آن را تعویض کنید.

خرابی واشر سرسیلندر

از رایج‌ترین مشکلاتی که اغلب خودروها با آن مواجه می‌شوند، مستهلک و معیوب شدن واشر سرسیلندر است که می‌تواند به کاهش آب رادیاتور منجر شود. در اثر خرابی این قطعه آب وارد سیلندر شده و با بنزین می‌سوزد. در چنین شرایطی باید سرسیلندر را باز کرده و واشر را تعویض کنید. تکتازخودرو تاکید می‌کند که تعویض واشر سرسیلندر باید توسط یک متخصص انجام شود.

مستهلک شدن بوش سیلندر

از دیگر عواملی که سبب کم شدن آب موجود در رادیاتور می‌شود، خراب شدن بوش‌های سرسیلندر است؛ این اتفاق برای خودروهایی که موتور TU3 و XU7 دارند رخ داده و در صورت بروز این مشکل موتور باید به طور کامل تعمیر شود.

ترک خوردن بلوک موتور

ممکن است بلوک موتور فرسوده شده و دچار شکاف و ترک خوردگی شود؛ گرچه احتمال بروز این مشکل بسیار کم است اما به هر حال از جمله ایرادات فنی که نتیجه آن نشتی آب از موتور و کاهش سطح آب رادیاتور است، به شمار می‌رود. اگر این شکاف کوچک و سطحی باشد، می‌توان این مشکل را از طریق جوش دادن برطرف کرد اما برای ترک‌های عمیق‌تر تنها راهکار تعویض کامل موتور است که هم به لحاظ قانونی و اداری دشواری‌های خاص خود را داشته و هم کار بسیار پرهزینه‌ای است.

تکتازخودرو و نگهداری پیشگیرانه

تکتازخودرو با هدف ارتقای ایمنی و کاهش هزینه‌های نگهداری خودرو، به شما توصیه می‌کند که به طور منظم سطح آب رادیاتور را بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه کاهش غیرطبیعی، به دنبال علت آن باشید. با انجام سرویس‌های دوره‌ای و بررسی قطعات سیستم خنک‌کننده، می‌توانید از بروز مشکلات جدی جلوگیری کرده و عمر مفید خودروی خود را افزایش دهید. تکتازخودرو در کنار شماست تا با ارائه مطالب مفید و کاربردی، تجربه رانندگی شما را بهبود بخشد.

پرسش و پاسخ

1. پرسش: چگونه می‌توان از کم شدن آب رادیاتور جلوگیری کرد؟
پاسخ: با بررسی منظم سطح آب رادیاتور، استفاده از ضد یخ مناسب، بررسی و تعویض دوره‌ای شلنگ‌ها و اتصالات، بررسی و تعویض درب رادیاتور و انجام سرویس‌های دوره‌ای می‌توانید از کم شدن آب رادیاتور جلوگیری کنید. تکتازخودرو توصیه می‌کند که این اقدامات را به طور منظم انجام دهید.

2. پرسش: آیا استفاده از آب مقطر به جای آب معمولی در رادیاتور ضروری است؟
پاسخ: بله، استفاده از آب مقطر به جای آب معمولی ضروری است، زیرا آب معمولی حاوی املاح و رسوباتی است که می‌تواند باعث گرفتگی و خوردگی در سیستم خنک‌کننده شود. تکتازخودرو تاکید می‌کند که همواره از آب مقطر و ضد یخ با کیفیت استفاده کنید.

3. پرسش: علائم خرابی واشر سرسیلندر چیست؟
پاسخ: علائم خرابی واشر سرسیلندر شامل کم شدن آب رادیاتور، افزایش دمای موتور، مخلوط شدن آب و روغن، خروج دود سفید از اگزوز و کاهش قدرت موتور است. تکتازخودرو توصیه می‌کند که در صورت مشاهده هر یک از این علائم، به یک متخصص مراجعه کنید.

4. پرسش: چرا فن رادیاتور در خنک کردن موتور اهمیت دارد؟
پاسخ: فن رادیاتور با ایجاد جریان هوا، به خنک کردن آب در رادیاتور کمک می‌کند و از افزایش دمای موتور جلوگیری می‌کند. تکتازخودرو این قطعه را به عنوان یک بخش حیاتی در سیستم خنک‌کننده خودرو معرفی می‌کند.

5. پرسش: آیا تکتازخودرو منابع آموزشی دیگری برای رانندگان دارد؟
پاسخ: بله، تکتازخودرو منابع آموزشی متنوعی را برای رانندگان در اختیار دارد. از طریق وب‌سایت و کانال‌های رسمی تکتازخودرو می‌توانید به مطالب مفید و کاربردی دسترسی پیدا کنید. تکتازخودرو همواره در کنار شماست تا با ارائه مطالب آموزشی، مهارت‌های رانندگی شما را ارتقا بخشد.

 

نمایش بیشتر

مدیریت

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا