تعمیر و نگهداری

بررسی علت تقه زدن گیربکس دستی و اتوماتیک و راهکارهای رفع آن

بررسی علت تقه زدن گیربکس دستی و اتوماتیک و راهکارهای رفع آن

تقه زدن گیربکس یکی از مشکلات رایجی است که در سیستم انتقال قدرت خودروهای دستی و اتوماتیک رخ می‌دهد. جالب است بدانید که یکی از دلایل گرایش خودروسازان به سمت تولید گیربکس‌های CVT، مشکل تقه زدن گیربکس اتوماتیک AT بود. در هر صورت، این مشکل معمولاً نشان‌دهنده بروز ایراد در سیستم انتقال قدرت است. در این مقاله، به بررسی علل تقه زدن گیربکس دستی و اتوماتیک و راهکارهای رفع آن می‌پردازیم.

علت تقه زدن گیربکس دستی

علت تقه زدن گیربکس پراید و سایر خودروهای دارای جعبه دنده دستی می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

1. کمبود روغن گیربکس یا افت کیفیت آن: نشتی دلیل اصلی کاهش سطح روغن گیربکس است. هرچند سیکل حرکت روغن گیربکس بسته است؛ اما به مرور زمان، آلاینده‌های زیادی وارد روغن می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود که کیفیت روغن جعبه دنده تا حد زیادی افت پیدا کند. در نتیجه عملیات روانکاری و خنک‌کاری قطعات داخلی گیربکس به‌درستی انجام نمی‌شود. این موضوع منجر به اصطکاک بیشتر قطعات داخلی جعبه دنده می‌شود. علت تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده هم همین موضوع است. پیشنهاد می‌شود که روغن گیربکس دستی را هر 40 تا 60 هزار کیلومتر یک‌بار تعویض کنید.
2. آسیب دیدن دیسک و صفحه کلاچ: دیسک و صفحه کلاچ به‌مرور زمان دچار فرسایش می‌شوند. رفتار رانندگی شما در میزان نگه‌داشتن کلاچ هنگام تعویض دنده روی این موضوع تأثیرگذار است. علت تقه زدن گیربکس در شروع حرکت ممکن است ناشی از فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ باشد. در حالت عادی باید بین 45 تا 60 هزار کیلومتر دیسک و صفحه تعویض شوند. البته برای برخی از خودروهای داخلی دیده شده که حتی زیر 20 هزار کیلومتر، مالک خودرو مجبور به تعویض این قطعات می‌شود.
3. شل یا سفت بودن سیم کلاچ: شل یا سفت بودن بیش از حد سیم کلاچ مانع از آن می‌شود که قطع و وصل اتصال بین دیسک و فلایویل با مشکل روبه‌رو شود. اتفاقی که با تقه زدن گیربکس حین تعویض دنده همراه است. تنظیم مجدد سیم کلاچ این مشکل را برطرف می‌کند.
4. برهم خوردن تنظیم کلاچ: اگر کلاچ را خیلی بالا تنظیم کنید، موقع فشار دادن پا روی پدال کلاچ، فشار زیادی به سیستم هیدرولیک وارد می‌شود. همچنین اگر کلاچ خیلی پایین تنظیم شود هم فشار لازم برای جدا کردن دیسک از فلایویل ایجاد نمی‌شود. در هر صورت سایش دیسک افزایش پیدا می‌کند. اتفاقی که می‌تواند علت تقه زدن ماشین در دنده یک و دو باشد.
5. خرابی دسته گیربکس: دسته گیربکس قطعه‌ای است که بلوکه گیربکس را مهار کرده و به شاسی ماشین متصل می‌کند. وظیفه این قطعه جلوگیری از ارتعاش گیربکس هنگام تعویض دنده است. اگر به هر دلیل، دسته گیربکس با مشکل مواجه شود، گیربکس لگد می‌زند و شما به‌عنوان سرنشین خودرو، تکانه‌های آن را حین تعویض دنده متوجه خواهید شد.
6. برهم خوردن تنظیم دنده دیشلی گیربکس: دنده دیشلی یا هرزگرد در گیربکس مسئولیت تنظیم دور چرخ‌ها و کنترل خودرو هنگام چرخاندن فرمان را بر عهده دارد. اگر هنگام عبور ماشین از دست‌انداز و دور زدن، صدای تقه به گوش شما می‌رسد، احتمال دارد که این مشکل مربوط به بر هم خوردن تنظیم دنده دیشلی گیربکس باشد.

علت تقه زدن گیربکس اتومات (AT و CVT)

تقه زدن در گیربکس اتومات هم یکی از اتفاقات رایج است. اتفاقی که در اثر فرار روغن در سیستم انتقال قدرت رخ می‌دهد.

علت تقه زدن گیربکس اتومات در شروع حرکت یا حین رانندگی در 2 مورد با جعبه دنده دستی یکسان است که عبارت‌اند از:

* کمبود روغن گیربکس یا افت کیفیت آن
* خرابی دسته موتور گیربکس اتومات

البته ذکر این توضیح ضروری است که زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس اتومات بین 80 تا 100 هزار کیلومتر است. در کنار آن، علت تقه زدن گیربکس CVT و AT می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

1. خرابی شیر برقی‌های گیربکس اتومات: خرابی شیر برقی رادیاتور گیربکس اتومات، مهم‌ترین علت تقه زدن گیربکس اتومات دنا پلاس و سایر خودروها است. رادیاتور گیربکس وظیفه خنک کردن قطعات داخلی آن را بر عهده دارد. این مسئولیت را هم از طریق تزریق روغن با فشار مناسب به داخل گیربکس انجام می‌دهد. شیر برقی گیربکس مسئولیت باز و بسته کردن مسیر انتقال روغن بر عهده دارد. خرابی شیر برقی گیربکس باعث می‌شود که گرمای قطعات داخلی گیربکس در اثر سایش افزایش یابد و شاهد تقه زدن آن باشید. معمولاً خرابی شیر برقی گیربکس معمولاً با روشن شدن چراغ چک ماشین همراه است و با کد P0700 در دستگاه‌های دیاگ مشخص می‌شود. ضمن اینکه راننده به‌شکلی واضح احساس می‌کند که زمان تعویض دنده در ماشین با تأخیر روبه‌رو شده می‌شود.
2. گرفتگی فیلتر روغن گیربکس اتومات: گرفتگی صافی یا فیلتر گیربکس هم می‌تواند علت تقه زدن گیربکس تارا اتومات و خودروهای مشابه باشد. این فیلتر برای جذب ذرات آلاینده موجود در روغن گیربکس به کار می‌رود. بدیهی است که گرفتگی آن منجر به افت فشار روغن در مدار گیربکس شده و در نتیجه با تقه زدن جعبه دنده همراه می‌شود. با تعویض فیلتر این مشکل قابل حل است.
3. خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات: در صورت خرابی سنسور فشار روغن گیربکس اتومات، انتقال سیگنال از این قطعه به کامپیوتر خودرو با مشکل روبه‌رو می‌شود. در نتیجه تنظیم فشار روغن در مدار داخلی گیربکس به‌درستی صورت نمی‌گیرد. این اتفاق منجر به بروز مشکل تقه زدن جعبه دنده می‌شود.
4. لقی دیسک و صفحه گیربکس AT: در گیربکس‌های AT، تعدادی دیسک و صفحه کلاچ قرار دارند که مانند جعبه دنده‌های دستی به‌مرور زمان دچار فرسایش می‌شوند. این اتفاق منجر به لقی دیسک و صفحه در سیستم گیربکس اتومات می‌گردد و در نتیجه صدای تقه زدن حین رانندگی به گوش شما می‌رسد.
5. گرفتگی ساعت گیربکس: ساعت گیربکس یا بلوکه هیدرولیک یک مدار است که تمام مسیرهای انتقال روغن در سیستم گیربکس را در خود جای داده است. این امکان وجود دارد که به‌دلیل رسوب ذرات آلاینده موجود در روغن به‌مرور زمان مسیرهای باریک ساعت گیربکس دچار گرفتگی شوند. در نتیجه انتقال روغن در جعبه دنده مختل شده و فرار روغن اتفاق بیفتد. راه حل این مشکل، شستشوی ساعت گیربکس است.
6. نشتی رینگ‌های کربنی: رینگ‌های کربنی وظیفه آب‌بندی مدار روغن قطعات دوار گیربکسی را بر عهده دارند. نشتی روغن از این رینگ‌ها منجر به فرار روغن شده و در نتیجه روغن با فشار کافی به پیستون‌ها نمی‌رسد. به همین دلیل، پیستون‌ها به‌صورت کامل درگیر نمی‌شوند. علت تقه زدن گیربکس اتومات 207 و سایر خودروهای مشابه ممکن است ناشی از این مشکل باشد.

راهکارهای رفع مشکل تقه زدن گیربکس

* بررسی و تعویض روغن گیربکس: اطمینان حاصل کنید که سطح روغن گیربکس مناسب است و روغن از کیفیت مطلوبی برخوردار است. در صورت نیاز، روغن گیربکس را تعویض کنید.
* تعویض فیلتر روغن گیربکس: فیلتر روغن گیربکس را به‌طور منظم تعویض کنید تا از گرفتگی آن جلوگیری شود.
* بررسی و تنظیم سیم کلاچ (در گیربکس دستی): سیم کلاچ را بررسی و در صورت نیاز تنظیم کنید.
* تعویض دیسک و صفحه کلاچ (در گیربکس دستی): در صورت فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ، آن‌ها را تعویض کنید.
* شستشوی ساعت گیربکس (در گیربکس اتومات): در صورت گرفتگی ساعت گیربکس، آن را شستشو دهید.
* تعویض شیر برقی‌های گیربکس (در گیربکس اتومات): در صورت خرابی شیر برقی‌ها، آن‌ها را تعویض کنید.
* مراجعه به تعمیرکار متخصص: در صورت عدم توانایی در رفع مشکل، به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

نقش شرکت تکتاز خودرو

شرکت تکتاز خودرو با ارائه خدمات مشاوره تخصصی و فروش قطعات اصلی خودرو، می‌تواند به شما در رفع مشکل تقه زدن گیربکس کمک کند. همچنین، تکتاز خودرو با ارائه خدمات تعمیر و نگهداری خودرو، می‌تواند از بروز این مشکل در آینده جلوگیری کند. با مراجعه به تکتاز خودرو، می‌توانید از خدمات با کیفیت و قیمت مناسب بهره‌مند شوید.

پرسش و پاسخ

1. آیا تقه زدن گیربکس به مرور زمان بدتر می‌شود؟

بله، اگر مشکل تقه زدن گیربکس رفع نشود، به مرور زمان می‌تواند به قطعات دیگر گیربکس آسیب برساند و هزینه تعمیرات را افزایش دهد.
2. آیا می‌توان با رانندگی آرام‌تر از تقه زدن گیربکس جلوگیری کرد؟

رانندگی آرام‌تر می‌تواند به کاهش فشار بر روی قطعات گیربکس کمک کند، اما نمی‌تواند به طور کامل از تقه زدن گیربکس جلوگیری کند.
3. آیا تقه زدن گیربکس در همه خودروها یکسان است؟

خیر، علت و شدت تقه زدن گیربکس می‌تواند در خودروهای مختلف متفاوت باشد.
4. بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس چه زمانی است؟

بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس دستی هر 40 تا 60 هزار کیلومتر و برای گیربکس اتوماتیک هر 80 تا 100 هزار کیلومتر است.
5. شرکت تکتاز خودرو چه خدماتی برای رفع مشکل تقه زدن گیربکس ارائه می‌دهد؟

شرکت تکتاز خودرو خدمات مشاوره تخصصی، فروش قطعات اصلی و خدمات تعمیر و نگهداری خودرو را برای رفع مشکل تقه زدن گیربکس ارائه می‌دهد. با تکتاز خودرو آسوده خاطر باشید.

 

نمایش بیشتر

مدیریت

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا