تست کمپرسور کولر خودرو: راهنمای جامع

تست کمپرسور کولر خودرو: راهنمای جامع
کمپرسور، قلب سیستم تهویه و مطبوع خودرو است. این قطعه وظیفه پمپاژ مبرد با فشار مناسب در سراسر سیکل تبرید سیستم تهویه خودرو را بر عهده دارد. اگر به هر دلیلی کمپرسور کولر ماشین به درستی کار نکند، کل سیستم تهویه از کار میافتد. ضمن اینکه تجربه نشان میدهد، بروز مشکل برای کمپرسور میتواند به سایر قطعات موتور خودرو هم آسیب بزند. سایت **تکتازخودرو** نیز همواره بر اهمیت نگهداری صحیح از سیستم تهویه خودرو تاکید دارد.
تست کمپرسور کولر خودرو در عیبیابی این تجهیز، اهمیت زیادی دارد. در این مطلب میتوانید با نحوه تست کمپرسور کولر خودرو آشنا شوید.
طرز کار کمپرسور کولر خودرو
کمپرسور در یک سیکل تبرید، موظف است که فشار مناسب برای به حرکت درآوردن سیال مبرد در طول مدار تبرید را فراهم کند. کمپرسور کولر خودرو معمولا در قسمت جلوی موتور قرار میگیرد. نیروی لازم برای به حرکت درآوردن کمپرسور به کمک یک تسمه از موتور به آن منتقل میشود.
وقتی کولر ماشین را روشن میکنید، کلاچ مغناطیسی کمپرسور درگیر میشود. معمولا سیگنال الکتریکی از ماژول کنترل قدرت به کلاچ مغناطیسی منتقل میشود. پس از دریافت این سیگنال، کلاچ دستور روشن شدن کمپرسور را صادر میکند. به این ترتیب کمپرسور در مدار قرار میگیرد. مزیت کلاچ کمپرسور آن است که کمک میکند کمپرسور تنها در مواقع لزوم روشن باشد. به این ترتیب استهلاک کمپرسور و مصرف سوخت در زمان روشن بودن کولر کاهش مییابد.
هر چه دور کولر ماشین را بالاتر ببرید یا دمای هوای آن را کاهش دهید، کمپرسور باید با توان بیشتری به کار خود ادامه دهد تا هوای خنک با حجم بیشتری را برای فضای خودرو فراهم کند.
علائم خرابی کمپرسور کولر خودرو
آیا خرابی کمپرسور کولر با نشانه خاصی همراه است؟ پاسخ به این سوال کمک میکند تا خیلی سریعتر پی به مشکل سیستم تهویه مطبوع ماشین خود ببرید. رویهمرفته چند نشانه مهم را میتوان به عنوان علائم خرابی کمپرسور کولر ماشین ذکر کرد که عبارتند از:
* ناتوانی سیستم تهویه در خنک کردن فضای خودرو
* عملکرد نوسانی سیستم تهویه مطبوع ماشین
* نشت سیال مبرد از سیستم تهویه خودرو
* نشت روغن کمپرسور
* بهگوش رسیدن صدای غیرعادی هنگام کولر گرفتن در ماشین
* افزایش مصرف سوخت
در این بین آشنایی با علائم کمبود روغن کمپرسور کولر خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که در این صورت بسیاری از قطعات متحرک کمپرسور خیلی زود مستهلک میشوند. اصلیترین نشانه کاهش سطح روغن، استشمام بوی سوختگی و مشاهده خروج دود از دریچههای کولر ماشین بعد از روشن کردن سیستم تهویه است. قبل از این اتفاق هم معمولا به دلیل عدم روانکاری مناسب، قطعات متحرک کمپرسور شروع به ایجاد سر و صدای غیرعادی میکنند.
علت خرابی کمپرسور کولر خودرو
قبل از اینکه به بررسی نحوه تست کولر خودرو بپردازیم، لازم است نیمنگاهی به علت خرابی کمپرسور آن بیندازیم. تجربه نشان میدهد که علت خرابی کمپرسور کولر خودرو معمولا یکی از موارد زیر است:
* نشتی گاز کولر خودرو
* از کار افتادن کلاچ کمپرسور کولر
* خراب شدن رله یا فیوز کولر
* کاهش سطح روغن کمپرسور کولر
* نفوذ آلاینده به سیکل تبرید کولر ماشین
* خراب شدن سوئیچ فشار کولر
کاهش گاز کولر و روغن کمپرسور دو عامل اصلی هستند که روی عملکرد کمپرسور تاثیر منفی میگذارند. کمبود روغن باعث میشود روانکاری قطعات متحرک کمپرسور به درستی صورت نگیرد. در نتیجه اصطکاک زیادی بین آنها منجر به آسیب دیدن کمپرسور میشود.
در صورتی که کلاچ کمپرسور کولر به درستی کار نکند، کمپرسور روشن نمیشود یا به طور منظم کار نمیکند. از سویی دیگر این احتمال وجود دارد که ذرات آلاینده به شکلی وارد مدار کولر خودرو شود. این ذرات آلوده ممکن است باعث آسیب رسیدن به قطعات مختلف کولر و مختل کردن عملکرد آنها از جمله کمپرسور شوند. بهترین کار برای جلوگیری از این اتفاق، تعویض بهموقع فیلتر هوای کولر و همچنین بررسی دورهای عدم نشتی مدار کولر است.
گاهی اوقات کار نکردن کمپرسور به دلیل خرابی فیوز یا رله اختصاصی آن است. در این حالت راهی به جز تعویض قطعات خراب ندارید. سوئیچ فشار هم در خط پرفشار کمپرسور قرار میگیرد. وظیفه این قطعه اندازهگیری میزان فشار گاز کولر در خروج از کمپرسور است. اگر این سوئیچ خراب شود، کمپرسور در تنظیم فشار مناسب گاز کولر دچار مشکل میشود. ضمن اینکه بعضا از کار میافتد.
در اینجا بد نیست که با دلایل مشکلات قطعات کمپرسور نیز آشنا شوید:
علت کلاچ نکردن کمپرسور کولر
* ساییدگی و فرسایش کلاچ کولر به مرور زمان
* نصب اشتباه کلاچ
* مشکل در سیمکشی برق کولر
* فاصله افتادن بین کلاچ و پولی
علت قفل شدن کمپرسور کولر ماشین
* بیکیفیت بودن گاز کولر
* کاهش سطح گاز کولر به دلیل نشتی
* کاهش سطح روغن کمپرسور
نحوه تست کمپرسور کولر خودرو
نوبت به بررسی نحوه تست کمپرسور کولر خودرو میرسد. این کار به شما کمک میکند تا عیبیابی کمپرسور کولر خودرو را به درستی انجام دهید. پیش از هر چیز، توصیه میکنیم که خودرو را روشن کنید و اجازه دهید برای چند دقیقه کار کند. سپس خودرو را خاموش کنید.
قدم اول بررسی چشمی کمپرسور است. مطمئن شوید که آسیب فیزیکی به بدنه کمپرسور وارد نشده باشد. سپس پیچها و اتصالات آن را بررسی کنید. در ادامه میتوانید هر یک از تستهای زیر را برای عیبیابی کمپرسور کولر خودرو انجام دهید.
1. تست کلاچ کمپرسور خودرو
برای تست کلاچ کمپرسور خودرو نیاز به یک مولتیمتر دارید. ابتدا کمپرسور را بیابید و اتصال آن به منبع تغذیه را قطع کنید. در ادامه مولتیمتر را روی حالت اندازهگیری ولتاژ مستقیم (DC) تنظیم کنید. سپس یکی از پراپهای آن را به ترمینال کلاچ کمپرسور و پراب دیگر را به قطب منفی باتری ماشین متصل کنید.
در حالت ایدهآل باید عدد 12 ولت را روی نمایشگر مولتیمتر مشاهده کنید. البته ممکن است برای برخی از خودروها این عدد بین 10 تا 16 ولت متغیر باشد. رویهمرفته اگر مقدار ولتاژ کمتر از 10 ولت بود، نشاندهنده وجود مشکل است. در این حالت ابتدا باید سیمکشی کلاچ کمپرسور را بررسی کنید.
2. تست سوئیچ فشار کمپرسور کولر خودرو
در ادامه تست کمپرسور کولر خودرو، نوبت به سوئیچ فشار میرسد. شما باید به کمک مولتیمتر، مقاومت پایانههای سوئیچ فشار را اندازهگیری کنید. مولتیمتر را روی حالت اهمسنج تنظیم کنید. سپس پراپهای آن را به پایانههای 5 و 7 یا 6 و 8 سوئیچ فشار متصل کنید. مقدار مقاومت در حالت سلامت سوئیچ برابر 0 است. در غیر این صورت سوئیچ مشکل دارد.
3. تست فشار کمپرسور کولر خودرو
سومین تست کمپرسور کولر خودرو کمی تخصصی است و نیاز به ابزار فشارسنج اختصاصی دارد. اگر کمپرسور به درستی کار کند، باید گاز مبرد در خروجی آن در محدوده فشار معینی قرار داشته باشد. به همین دلیل با اندازهگیری فشار گاز مبرد عبوری در خط فشار کمپرسور هم میتوانید سلامت این قطعه را ارزیابی کنید.
کلام پایانی
در این مطلب به بررسی نحوه تست کمپرسور کولر خودرو و عیبیابی آن پرداختیم. به طور کلی پیشنهاد میکنیم هر 10 هزار کیلومتر یکبار با مراجعه به تعمیرگاه، وضعیت سلامت سیستم تهویه مطبوع ماشین خود را چک کنید. انجام این کار قبل از آغاز فصل گرما هم در جلوگیری از بروز مشکل به شما کمک میکند. استفاده درست از کولر خودرو هم در جلوگیری از خرابی آن نقش بسزایی دارد. سعی کنید از وارد کردن بار بیش از حد به سیستم تهویه ماشین خود برای طولانیمدت بپرهیزید.
برای اطلاعات بیشتر در مورد سیستم تهویه خودرو و نحوه نگهداری آن، به سایت تکتازخودرو مراجعه کنید. این سایت مقالات مفیدی در این زمینه ارائه میدهد.
—
پرسش و پاسخ
1. پرسش: اگر در تست کلاچ کمپرسور، ولتاژ کمتر از 10 ولت باشد، مشکل از چیست؟
پاسخ: در این حالت ابتدا باید سیمکشی کلاچ کمپرسور را بررسی کنید. ممکن است قطعی یا اتصالی در سیمکشی وجود داشته باشد.
2. پرسش: اگر سوئیچ فشار کمپرسور خراب باشد، چه علائمی در خودرو مشاهده میشود؟
پاسخ: اگر سوئیچ فشار خراب باشد، کمپرسور در تنظیم فشار مناسب گاز کولر دچار مشکل میشود و ممکن است از کار بیفتد.
3. پرسش: چه عواملی باعث قفل شدن کمپرسور کولر میشوند؟
پاسخ: بیکیفیت بودن گاز کولر، کاهش سطح گاز کولر به دلیل نشتی و کاهش سطح روغن کمپرسور میتوانند باعث قفل شدن کمپرسور کولر شوند.
4. پرسش: بهترین راه برای جلوگیری از خرابی کمپرسور کولر چیست؟
پاسخ: تعویض بهموقع فیلتر هوای کولر، بررسی دورهای عدم نشتی مدار کولر و استفاده درست از کولر (عدم وارد کردن بار بیش از حد) از جمله راههای جلوگیری از خرابی کمپرسور کولر هستند.
5. پرسش: هر چند وقت یکبار باید سیستم تهویه مطبوع خودرو را بررسی کرد؟
پاسخ: به طور کلی پیشنهاد میشود هر 10 هزار کیلومتر یکبار با مراجعه به تعمیرگاه، وضعیت سلامت سیستم تهویه مطبوع ماشین خود را چک کنید.
—