نمایش نادرست دمای آب رادیاتور در رنو تندر 90، ساندرو و ساندرو استپ وی: راهنمای تشخیص و رفع مشکل

نمایش نادرست دمای آب رادیاتور در رنو تندر 90، ساندرو و ساندرو استپ وی: راهنمای تشخیص و رفع مشکل
یکی از مشکلات رایجی که برخی از مالکان رنو تندر 90 (ال 90)، ساندرو و ساندرو استپ وی با آن مواجه میشوند، نمایش نادرست دمای آب رادیاتور در صفحه کیلومتر است. این مشکل میتواند به صورتهای مختلف بروز کند، از جمله:
* نشانگر دما به طور غیرعادی بالا یا پایین میرود.
* نشانگر دما نوسان دارد و مقدار ثابتی را نشان نمیدهد.
* چراغ هشدار دمای آب روشن میشود، در حالی که دمای موتور نرمال است.
* نشانگر دما هیچ حرکتی نمیکند، حتی پس از گرم شدن موتور.
نمایش نادرست دما میتواند باعث نگرانی راننده شود و در صورت عدم توجه، ممکن است منجر به آسیبهای جدی به موتور شود. در این مقاله، به بررسی علل احتمالی این مشکل، روشهای تشخیص و راهکارهای رفع آن میپردازیم.
تکتازخودرو، به عنوان یکی از مراکز تخصصی تعمیر و نگهداری خودروهای رنو، با ارائه این راهنما، تلاش میکند تا اطلاعات لازم برای تشخیص و رفع مشکل نمایش نادرست دمای آب رادیاتور در خودروهای رنو تندر 90، ساندرو و ساندرو استپ وی را در اختیار شما قرار دهد.
دلایل احتمالی نمایش نادرست دمای آب رادیاتور
دلایل مختلفی میتوانند باعث نمایش نادرست دمای آب رادیاتور شوند. در این بخش، به بررسی مهمترین این دلایل میپردازیم:
1. خرابی سنسور دمای آب (Water Temperature Sensor): سنسور دمای آب، وظیفه اندازهگیری دمای آب رادیاتور و ارسال این اطلاعات به ECU (واحد کنترل الکترونیکی) را بر عهده دارد. ECU با دریافت این اطلاعات، میزان پاشش سوخت، زمان جرقه و دور فن رادیاتور را تنظیم میکند. خرابی این سنسور، میتواند باعث ارسال اطلاعات نادرست به ECU و در نتیجه، نمایش نادرست دما در صفحه کیلومتر شود.
* نحوه تشخیص: برای تشخیص خرابی سنسور دمای آب، میتوان از دستگاه دیاگ استفاده کرد. دستگاه دیاگ، کدهای خطا (Diagnostic Trouble Codes) مربوط به سنسور دمای آب را نشان میدهد. همچنین، میتوان با استفاده از یک مولتیمتر، مقاومت سنسور را در دماهای مختلف اندازهگیری کرد و با مقدار استاندارد مقایسه کرد.
* راهکار رفع مشکل: در صورت تشخیص خرابی سنسور دمای آب، باید آن را تعویض کرد. تکتازخودرو با ارائه سنسورهای دمای آب اصلی و با کیفیت، به شما در رفع این مشکل کمک میکند.
2. خرابی ترموستات (Thermostat): ترموستات، وظیفه تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. این قطعه، با باز و بسته شدن، جریان آب را به سمت رادیاتور کنترل میکند. اگر ترموستات خراب شود و به طور دائم باز بماند، موتور به سختی گرم میشود و نشانگر دما، مقدار پایینی را نشان میدهد. اگر ترموستات خراب شود و به طور دائم بسته بماند، موتور بیش از حد گرم میشود و نشانگر دما، مقدار بالایی را نشان میدهد.
* نحوه تشخیص: برای تشخیص خرابی ترموستات، میتوان پس از روشن کردن موتور، به لوله ورودی رادیاتور دست زد. اگر لوله ورودی رادیاتور بلافاصله گرم شود، نشاندهنده باز بودن دائمی ترموستات است. اگر لوله ورودی رادیاتور گرم نشود، نشاندهنده بسته بودن دائمی ترموستات است.
* راهکار رفع مشکل: در صورت تشخیص خرابی ترموستات، باید آن را تعویض کرد. تکتازخودرو با ارائه ترموستاتهای اصلی و با کیفیت، به شما در رفع این مشکل کمک میکند.
3. مشکل در سیمکشی و اتصالات: قطعی، اتصالی یا شل بودن سیمکشی و اتصالات مربوط به سنسور دمای آب، میتواند باعث ارسال اطلاعات نادرست به ECU و در نتیجه، نمایش نادرست دما شود.
* نحوه تشخیص: برای تشخیص این مشکل، باید سیمکشی و اتصالات مربوط به سنسور دمای آب را به دقت بررسی کرد و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کرد.
* راهکار رفع مشکل: در صورت مشاهده قطعی، اتصالی یا شل بودن سیمکشی و اتصالات، باید آنها را تعمیر یا تعویض کرد.
4. خرابی آمپر دمای آب (Temperature Gauge): آمپر دمای آب، وظیفه نمایش دمای آب رادیاتور در صفحه کیلومتر را بر عهده دارد. خرابی این قطعه، میتواند باعث نمایش نادرست دما شود.
* نحوه تشخیص: برای تشخیص خرابی آمپر دمای آب، میتوان از دستگاه دیاگ استفاده کرد. دستگاه دیاگ، کدهای خطا مربوط به آمپر دمای آب را نشان میدهد. همچنین، میتوان با بررسی سایر آمپرهای صفحه کیلومتر، از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کرد.
* راهکار رفع مشکل: در صورت تشخیص خرابی آمپر دمای آب، باید آن را تعمیر یا تعویض کرد.
5. وجود هوا در سیستم خنککننده: وجود هوا در سیستم خنککننده، میتواند باعث ایجاد اختلال در گردش آب و در نتیجه، نمایش نادرست دما شود.
* نحوه تشخیص: برای تشخیص این مشکل، میتوان پس از روشن کردن موتور، به لولههای سیستم خنککننده دست زد. اگر در لولهها، صدای جریان آب شنیده نشود، احتمال وجود هوا در سیستم خنککننده وجود دارد.
* راهکار رفع مشکل: برای رفع این مشکل، باید هواگیری سیستم خنککننده انجام شود.
6. رسوبگذاری در رادیاتور: رسوبگذاری در رادیاتور، میتواند باعث کاهش راندمان خنککنندگی رادیاتور و در نتیجه، افزایش دمای موتور و نمایش نادرست دما شود.
* نحوه تشخیص: برای تشخیص این مشکل، میتوان رادیاتور را از نظر وجود رسوبات بررسی کرد. همچنین، میتوان رادیاتور را شستشو داد و میزان رسوبات خارج شده را بررسی کرد.
* راهکار رفع مشکل: برای رفع این مشکل، باید رادیاتور را شستشو داد یا در صورت لزوم، تعویض کرد.
7. استفاده از آب معمولی به جای مایع خنککننده: استفاده از آب معمولی به جای مایع خنککننده، میتواند باعث زنگزدگی و رسوبگذاری در سیستم خنککننده و در نتیجه، نمایش نادرست دما شود.
* راهکار رفع مشکل: برای رفع این مشکل، باید سیستم خنککننده را به طور کامل شستشو داد و از مایع خنککننده مناسب استفاده کرد.
راهکارهای رفع مشکل نمایش نادرست دمای آب رادیاتور
با توجه به دلایل احتمالی ذکر شده، برای رفع مشکل نمایش نادرست دمای آب رادیاتور، باید مراحل زیر را دنبال کرد:
1. بررسی و عیبیابی: ابتدا باید با استفاده از روشهای ذکر شده، علت اصلی مشکل را تشخیص داد.
2. رفع مشکل: پس از تشخیص علت، باید نسبت به رفع آن اقدام کرد. (تعویض سنسور دمای آب، تعویض ترموستات، تعمیر سیمکشی و اتصالات، تعویض آمپر دمای آب، هواگیری سیستم خنککننده، شستشوی رادیاتور، استفاده از مایع خنککننده مناسب)
3. مراجعه به تعمیرکار متخصص: در صورت عدم توانایی در تشخیص یا رفع مشکل، به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. تکتازخودرو با بهرهگیری از کادر مجرب و تجهیزات پیشرفته، آماده ارائه خدمات تخصصی در این زمینه است.
نقش تکتازخودرو در بررسی و رفع مشکل نمایش نادرست دمای آب
تکتازخودرو به عنوان یک مرکز تخصصی تعمیر و نگهداری خودروهای رنو، خدمات زیر را در زمینه بررسی و رفع مشکل نمایش نادرست دمای آب رادیاتور ارائه میدهد:
* بررسی دقیق سیستم خنککننده
* تشخیص علت نمایش نادرست دما
* تعویض سنسور دمای آب، ترموستات و سایر قطعات مرتبط
* تعمیر سیمکشی و اتصالات
* هواگیری سیستم خنککننده
* شستشوی رادیاتور
* مشاوره تخصصی در زمینه نگهداری سیستم خنککننده
با مراجعه به تکتازخودرو، میتوانید از سلامت سیستم خنککننده خودروی خود اطمینان حاصل کرده و از بروز مشکلات جدی و پرهزینه جلوگیری کنید.
پرسش و پاسخ
1. آیا رانندگی با دمای آب بالا به موتور آسیب میرساند؟
بله، رانندگی با دمای آب بالا میتواند باعث آسیبهای جدی به موتور شود، از جمله سوختن واشر سرسیلندر، تاب برداشتن سرسیلندر و آسیب به پیستونها و رینگها.
2. چه نوع مایع خنککنندهای برای خودروی رنو تندر 90، ساندرو و ساندرو استپ وی مناسب است؟
برای خودروهای رنو تندر 90، ساندرو و ساندرو استپ وی، استفاده از مایع خنککننده با استاندارد Renault Type D توصیه میشود.
3. هر چند وقت یک بار باید مایع خنککننده را تعویض کرد؟
توصیه میشود مایع خنککننده را هر 2 سال یک بار یا پس از طی مسافت 60,000 کیلومتر تعویض کنید.
4. آیا میتوان به جای مایع خنککننده از آب معمولی استفاده کرد؟
خیر، استفاده از آب معمولی به جای مایع خنککننده به هیچ عنوان توصیه نمیشود، زیرا آب معمولی باعث زنگزدگی و رسوبگذاری در سیستم خنککننده میشود.
با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله و مراجعه منظم به مراکز خدماتی معتبر مانند تکتازخودرو، میتوانید از سیستم خنککننده خودروی خود به خوبی نگهداری کرده و از رانندگی ایمن و لذتبخش بهرهمند شوید!