کراس اوور چیست؟ انواع کلاسها و مزایای CUVها را بشناسید

کراساوور چیست؟ راهنمای جامع تکتازموتور برای انتخاب بهترین خودروی خانوادگی
شاید اصطلاح «کراساوور» را شنیده باشید و برایتان سوال پیش آمده باشد که خودروی کراساوور چیست؟ در دنیای امروز، طراحی خودروها به سمت “ترکیب تمام ویژگیها” پیش میرود؛ به این معنی که خودروهایی محبوب میشوند که بتوانند تمامی خصوصیات انواع خودروها را در کنار یکدیگر ارائه دهند. به عنوان مثال، ارتفاع و قدرت خودروهای شاسیبلند را داشته باشند، در عین حال مصرف سوخت و قیمت پایین سدانها را نیز حفظ کنند. کراساوورها دقیقا با این فلسفه طراحی شدهاند. در این مطلب از **تکتازموتور**، میخواهیم ببینیم خودروی کراساوور دقیقا چیست، چه تفاوتی با شاسیبلندها دارد، مزایا و معایب آن کدام است و چه کلاسهایی دارد.
کراساوور چیست؟ (CUV)
کراساوورها یا CUVها (Crossover Utility Vehicle) در واقع ترکیبی از سدانهای معمولی و SUVها (Sport Utility Vehicle یا شاسیبلند) هستند؛ به این معنی که ویژگیهای هر دو نوع خودرو را در خود جای دادهاند. طراحی این خودروها شبیه شاسیبلندها است، اما معمولاً کوچکتر، راحتتر و قدرتمندتر از اکثر شاسیبلندها هستند. در عین حال، ظاهری درشتتر از سدانها دارند. کراساوورها برای رانندگی در مناطق روستایی بسیار مناسباند؛ اما به طور کلی، بیشتر برای استفاده شهری طراحی شدهاند.
یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که خودروهای شاسیبلند و کراساوور اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند. گاهی اوقات مردم از اصطلاح شاسیبلند برای اشاره به کراساوور استفاده میکنند، اما بهتر است بدانید که خودروهای کراساوور با SUVها تفاوتهای اساسی دارند.
تفاوت شاسیبلند (SUV) و کراساوور چیست؟
SUV مخفف عبارت “Sport Utility Vehicle” است و به خودروهای شاسیبلند اطلاق میشود. این خودروها اساساً برای رانندگی در شرایط و محیطهای مختلف طراحی شدهاند. با بررسی SUVها متوجه میشوید که تقریباً از هر نظر میتوانند خوب باشند؛ از سرعت و چابک بودن گرفته تا حمل مسافران زیاد و بارهای سنگین. اما محبوبیت SUVها تا حدودی کم بود؛ چراکه مصرف سوخت و هزینه نگهداری آنها بالا بود. اصطلاح “کراساوور” در تلاش برای اصلاح شهرتِ نهچندان خوبِ شاسیبلندها به وجود آمد. خودروهای تمام SUV عموماً بزرگتر از کراساوورهای معمولی هستند و حجم و قدرت بیشتری هم دارند.
**تفاوت اصلی SUVها و کراساوورها در پلتفرم آنها است.** خودروهای تمام SUV، پلتفرم “بدنه روی قاب” یا “شاسی نردبانی” (Body-on-Frame) دارند؛ یعنی بدنه اصلی و شاسی خودرو دو قطعه جدا هستند که به هم متصل شدهاند. این روزها، این روش ساخت خودرو منسوخ شده است و عمدتاً تنها در ساخت وسایل نقلیه سنگین و کامیونها از آن استفاده میشود. مشکل شاسیهای نردبانی، تکانهای زیاد هنگام رانندگی، سنگین بودن و عملکرد ضعیف خودرو در پیچها است. اما در گذشته که خودروهای شاسیبلند به تازگی رایج شده بودند، تکانهای خودرو هنگام سواری چندان مهم نبود.
با ظهور کراساوورها که ساختار پلتفرم یکپارچه (Unibody) دارند، نهتنها کیفیت سواری، بلکه هندلینگ خودرو هم بهتر شد. امروزه خودروسازان معمولاً از ساختار پلتفرم یکپارچه برای ساخت خودرو بهره میگیرند، چرا که مزایایی از جمله فضای بهینه بار و سرنشین، اندازه کوچکتر و وزن کمتر دارد.
کلاسهای مختلف کراساوورها
کراساوورها به دلیل اینکه در کلاسها و اندازههای متفاوتی تولید میشوند، بسیار محبوب هستند. در ادامه، تمامی زیرکلاسهای کراساوورها را بررسی کردهایم.
کلاس اول: کراساوورهای سایز بزرگ
خودروهای این کلاس را به سختی میتوان کراساوور نامید. گاهی اوقات اصطلاح SUV به اشتباه برای این زیرکلاس کراساوور به کار میرود. در میان نمایندگان این زیرکلاس میتوان به هیوندای پالیسید (Hyundai Palisade) اشاره کرد. این کراساوور غولپیکر با ابعادی به طول 4981، عرض 1976 و ارتفاع 1750 میلیمتر در پاییز 2018 معرفی شد و سه ردیف صندلی با ظرفیت 8 سرنشین دارد.
کلاس دوم: کراساوورهای متوسط
کراساوورهای این دسته کمی کوچکتر هستند. معروفترین و اصلیترین کراساوورهای زیرکلاس متوسط عبارتند از:
* **کیا سورنتو نسل 4:** موتور این کراساوور 4 سیلندر است که با جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک هماهنگ شده است.
* **چری تیگو 8:** این خودروی 7 نفره، پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر دارد. گیربکس دوکلاچه و 7 سرعته اتوماتیک آن، میتواند شتاب قابل قبولی ارائه کند.
کلاس سوم: کراساوورهای کامپکت (جمعوجور)
در میان نمایندگان کراساوورهای کامپکت، گزینههای نسبتاً مقرونبهصرفهای یافت میشود. اکثر مدلهای این دسته بر روی پلتفرم خودروهای کلاس C (خودروهای خانوادگی کوچک) یا کلاس B (خودروهای شهری کوچک) ساخته میشوند. ابعاد این خودروها در چارچوب استاندارد “کلاس گلف” قرار میگیرد. نمونههای این زیرکلاس عبارتند از:
* **رنو کپچر (Captur):** این خودروی فرانسوی، کوچکترین کراساوور خط تولید رنو و یکی از محبوبترین مدلهای این شرکت است. رنو کپچر از پلتفرمی مشابه هاچبک رنو کلیو (Clio) استفاده میکند، اما سیستم تعلیق بهتر و فضای بیشتری دارد.
* **تویوتا راو 4:** این خودرو یکی از اولین کراساوورهای بازار بود و با موتور چهار سیلندر و دیفرانسیل متحرک جلو یا تمام چرخ عرضه میشود. تویوتا راو 4 برای خانوادههای کوچک مناسب است و با هوندا CR-V، نیسان روگ، سوبارو فارستر و فورد اسکیپ در رقابت است.
* **نیسان قشقایی:** این خودرو با پنج درب و پنج سرنشین، آغازگر راه جذابیت کراساوورها بود. پس از گذشت سالها، قشقایی همچنان محبوب است و فضای خوب و راحتی را به ارمغان میآورد.
* **مزدا CX-5:** این کراساوور کامپکت ظاهر بسیار شیکی دارد و از یک جفت موتور بنزینی 2.0 و 2.5 لیتری چهار سیلندر با تکنولوژی بالا و مناسب آنرود پشتیبانی میکند و با خودروهایی مانند تویوتا RAV4 و سوبارو فورستر در رقابت است. مزدا CX-5 در دو و چهار چرخ متحرک عرضه میشود.
* **نیسان جوک:** این کراساوور کامپکت، چهار چرخ محرک و طراحی بسیار جسورانهای دارد. کیفیت ساخت آن مناسب است و قابلیتهای تنظیم بسیاری دارد که به شما کمک میکند هنگام رانندگی راحت باشید. نیسان جوک دو نوع موتور دارد: موتور 1.0 لیتری توربوشارژ سه سیلندر بنزینی و 1.6 لیتری هیبریدی تنفس طبیعی. نوع اول با گیربکس شش سرعته دستی یا اتوماتیک دوکلاچه عرضه میشود، در حالی که مدل هیبریدی تنها با گیربکس CVT در دسترس است.
* **سانگ یانگ تیوولی:** تیوولی با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم بنزینی عرضه میشود. این خودرو بر روی یک قاب مونوکوک با استفاده از فولاد با استحکام بالا ساخته شده است که ایمنی فوقالعادهای را برای مسافران داخل کابین فراهم میکند.
* **تویوتا C-HR:** این خودروی هیبریدی سیستم تمام چرخ متحرک دارد و رانندگی لذتبخشی را در جادههای پرپیچوخم ارائه میدهد. این خودرو نسبت به بسیاری از SUVهای کلاس خود جذابتر است، اما سواری آن به اندازه سئات آتکا (SEAT Ateca) لذتبخش نیست.
* **Vauxhall Mokka:** این خودرو بر اساس پلتفرم کوچک کورسا هاچبک ساخته شده، اما از آن بزرگتر است. صندلی این کراساوور راحت است و با داشتن آینهها و پنجرههای بزرگ، به همه طرف دید خوبی دارد.
* **سئات آتکا (SEAT Ateca):** این خودرو پنج درب و پنج صندلی دارد و فضای مناسبی در کابین و صندوق عقب ارائه میدهد. میتوان صندلیها را به صورتی کاملاً منعطف با هر زاویهای تنظیم کرد. علاوه بر این، فرمان را میتوان برای ارتفاع و دسترسی بهتر، متناسب با جثه راننده تغییر داد.
کلاس چهارم: کراساوور مینی یا سابکامپکت
خودروهای این کلاس بیشتر شبیه خودروهای آنرود با قدرت بیشتر هستند. “کیا سول نسل دوم” نمونهای از این زیرکلاس است که درباره آن نظرات مختلفی وجود دارد؛ برخی آن را “هاچبک” میدانند، برای برخی دیگر یک “خودروی جمعوجور” است و سازنده آن را “کراساوور” معرفی کرده است. کیا سول نسل دوم، پیشرانهای 4 سیلندره با گیربکس 6 سرعته دستی یا CVT دارد.
مزایای خودروهای کراساوور
1. تنوع در مدلها
در ابتدا، کراساوورهای مشابه شاسیبلندها به شهرت رسیدند، زیرا بسیار مقرونبهصرفهتر از خودروهای تمام SUV بودند. با گذشت زمان، موج بعدی کراساوورها با استایلی متفاوت به بازار عرضه شدند. این کراساوورها فرمی شبیه خودروهای معمولی اما کاربردهای بیشتری داشتند. همین مسئله باعث شد که مشتریان بیشتری به سمت کراساوور هجوم بیاورند، چون ظاهر زیباتری داشتند.
هوندا CR-V و تویوتا RAV4 جزء نمونههای قدیمی کراساوورها هستند که طراحی شیک و آپشنهای خوبی دارند. علاوه بر این، دست طراحان و خودروسازان برای خلاقیت در ساخت کراساوورها نسبتاً باز است. همین ویژگی باعث خلق نتایج جالبی مانند Mini Countryman و سوزوکی SX4 شد.
2. فضای بیشتر داخل کابین برای سرنشینان و بار
رانندگی با کراساوورها همانند خودروهای سدان است، فقط ارتفاع بیشتری از زمین دارید. یکی دیگر از ویژگیهای محبوب کراساوور این است که بین هندلینگ خودرو و فضای سرنشین تعادل برقرار کرده است.
کراساوورها برای مسافران و بار فضای کافی دارند. حتی کراساوورهای جمعوجور هم برای خانوادههای چهار نفره گزینه بسیار مناسبی هستند. مدل فولسایز آن، مانند هوندا پایلوت و هیوندای پالیسید، سه ردیف صندلی دارند و برای هفت سرنشین مناسباند.
3. قیمت کمتر از شاسیبلندها
بخش خودروهای کراساوور، یکی از رقابتیترین بازارها در صنعت خودرو است. شما نهتنها برندها و مدلهای زیادی برای انتخاب دارید، بلکه قیمتشان هم رقابتی است و چندان تفاوتی با سدانهای مدرن ندارد.
از آنجا که هزینه تولید کراساوورها چندان بالا نیست، شرکتهای خودروسازی میتوانند قیمتها را پایین نگه دارند. به علاوه، تنوع مدلها باعث شده که قیمتها رقابتی باشد و این خود موهبتی برای مصرفکنندگان است.
4. مصرف سوخت بهتر نسبت به شاسیبلندها
طبیعتاً خودروهای کراساوور از نظر مصرف سوخت نسبت به شاسیبلندها بهینهترند. اگر اغلب به سفرهای جادهای طولانی میروید و میخواهید کمی پول پسانداز کنید، خرید کراساوور نسبت به شاسیبلند برای شما بهتر خواهد بود. با وجود فریم بزرگ و لاستیکهای 4×4، این خودروها با موتورهایی کوچکتر از خودروهای شاسیبلند کار میکنند.
خودروهای کراساوور، سواری راحتی دارند و هندلینگ آنها ساده است. این نوع خودروها معمولاً با موتورهای کوچکتر از SUVهای کامل و طراحی آیرودینامیکتر، نسبت به پسرعموهای SUV خود مصرف سوخت کمتری دارند. به عنوان مثال، تویوتا RAV4 2022 با مصرف سوخت عالی در کلاس امتیاز مایل بر گالن (mpg)، رتبه 27 شهری و 35 بزرگراهی دارد.
5. کنترل بیشتر روی چرخها
اکثر کراساوورها دیفرانسیل جلو هستند، اما برخی از مدلها سیستم چهار چرخ متحرک دارند. سیستم چهار چرخ متحرک به شما امکان میدهد در هنگام رانندگی کنترل بیشتری روی چرخها داشته باشید. این ویژگی عمدتاً برای افرادی که به طور منظم در جاده هستند یا در مناطق روستایی زندگی میکنند، بسیار مناسب است.
6. ارتفاع بیشتر و رانندگی آسانتر در ترافیک
رانندگی با کراساوورها ساده است. خودروهای کراساوور، فریم بزرگ و ارتفاع قابل توجهی دارند. این ارتفاع باعث میشود که راننده، جاده روبهروی خود را بسیار راحتتر ببیند و در نتیجه هدایت خودرو برایش سادهتر باشد.
معایب خودروهای کراساوور
کراساوورها به عنوان “خودروی خانوادگی” عالی هستند و قرار بود بهترینهای هر دو جهان خودروهای شاسیبلند و سدان را ارائه دهند، اما به هرحال محدودیتها و معایبی هم دارند.
1. مناسب آفرود نیستند
اگرچه کراساوورها شبیه شاسیبلندهای سنتی به نظر میرسند، اما عملکردشان در آفرود به اندازه شاسیبلندها خوب نیست. این محدودیت به خاطر معماری یکپارچه (unibody) آنها است. برخی از کراساوورها با چهار چرخ متحرک عرضه میشوند، ولی اکثرشان فقط دیفرانسیل جلو هستند.
2. قدرتشان از شاسیبلندها کمتر است
بزرگترین نقطه ضعف کراساوورها این است که به اندازه شاسیبلندهای استاندارد قدرتمند نیستند. شاسیبلندهای معمولی برای کارهای سنگین هم مناسباند؛ اما کراساوورها با اینکه گزینه خوبی برای سرمایه گذاری هستند، از نظر قدرت نمیتوانند با شاسیبلندها برابری کنند.
3. مصرف سوختشان از سدانها و هاچبکها بیشتر است
موتور کراساوورها در مقایسه با هاچبکها و سدانها بزرگتر است؛ در نتیجه هزینههای جاریشان در مقایسه با خودروهای کوچکتر، بیشتر است.
بهترین کراساوورهای بازار ایران
در ادامه، به برخی از کراساوورهای محبوب بازار ایران اشاره خواهیم کرد. توجه داشته باشید که این لیست ممکن است با توجه به شرایط بازار و تغییرات قیمت، متغیر باشد.
1. MVM X22
کراساوورهای MVM در مدلهای دندهای و اتوماتیک عرضه شدهاند. مدل MVM X22 دندهای، پیشرانهای 1.5 لیتری دارد که مناسب استفاده شهری است. ظاهر جذاب و گیربکس خوبش باعث شده به خوبی از این خودرو استقبال شود. MVM X22 pro دیگر کراساوور بازار ایران و فیسلیفت نسخه قبلی، بسیار شکیلتر است و به ترمز پارک برقی مجهز است.
2. جک S3
این کراساوور ظاهر چندان جذابی ندارد اما کابین خوبی دارد. از آنجایی که حجم و قدرت پیشرانه جک S3 چندان بالا نیست، برای سفرهای جادهای و هیجانانگیز خیلی مناسب نیست.
3. هایما S5
گیربکس این کراساوور 6 سرعته اتوماتیک است و پیشرانهای 1.5 لیتری توربو با قدرت تولید 161 اسب بخار دارد. با بهینهسازیای که روی آپشنها و فضای کابین هایما S5 انجام شده، این خودرو توانسته است از رقبای خود پیشی بگیرد.
4. پژو 2008
پژو 2008 عملکرد فنی بسیار خوبی دارد و با داشتن پیشرانه 1.6 لیتری توربو و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، به کراساوور پرشتابی تبدیل شده است که میتواند نظر خریداران را جذب کند.
5. KMC K7
پیشرانه KMC K7 همان پیشرانه جک S5 است. این کراساوور چینی به گیربکس شش سرعته دوکلاچه مجهز است و قابلیت آفرود ندارد. مصرف سوخت آن هم حدود 8.6 لیتر در صد کیلومتر است.
6. تیگو 7 پرو
کراساوور فونیکس تیگو 7 پرو به موتور 1.5 لیتری توربو مجهز است که با تغییر در برنامهریزی ECU، قدرتش نسبت به مدلهای قبلی بیشتر شده است. گیربکس دوبل کلاچ خشک تیگو 7 باعث شده است این کراساوور سازگاری چندانی با ترافیک سنگین نداشته باشد.
پرسش و پاسخهای رایج درباره خودروهای کراساوور از تکتازموتور
1. **آیا کراساوورها برای مسافرتهای خانوادگی مناسب هستند؟**
بله، کراساوورها به دلیل فضای بیشتر و راحتی، برای مسافرتهای خانوادگی گزینهی مناسبی هستند.
2. **آیا کراساوورها میتوانند جایگزین شاسیبلندها شوند؟**
اگر به دنبال خودرویی برای آفرود نیستید، کراساوورها به دلیل مصرف سوخت کمتر و قیمت مناسبتر، میتوانند جایگزین خوبی برای شاسیبلندها باشند.
3. **آیا کراساوورها از نظر ایمنی با سدانها تفاوت دارند؟**
به طور کلی، کراساوورها به دلیل ارتفاع بیشتر و ساختار قویتر، ایمنی بیشتری نسبت به سدانها ارائه میدهند.
4. **آیا میتوان با کراساوورها به مناطق کوهستانی سفر کرد؟**
بله، اما باید توجه داشت که تمامی کراساوورها قابلیت آفرود ندارند و قبل از سفر، باید از مناسب بودن خودرو برای شرایط جاده اطمینان حاصل کرد.5
سخن پایانی از تکتازموتور
انتخاب یک کراساوور مناسب بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد. قبل از خرید، به دقت بررسی کنید که کدام مدل با سبک زندگی شما همخوانی بیشتری دارد. **تکتازموتور** با ارائه اطلاعات دقیق و جامع، به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک میکند. با **تکتازموتور**، انتخاب خودرویی مناسب، دیگر یک چالش نیست!